l’AVE, una inversió poc prioritària

Aquesta setmana s’ultimaven ja els preparatius per a l’arribada de l’AVE a València, on pocs dies després els dirigents polítics feien el primer viatge inaugural de la línia Madrid-València. Però és realment necessari l’AVE? És cert que produïsca un grans beneficis econòmics? Ens pot l’AVE, com diu el senyor Camps, ajudar a eixir de la crisi?


Foto: Mikel Ortega

Sembla ben evident que la resposta a totes les preguntes anteriors és “no”. Ni l’AVE és una inversió prioritària i molt menys la línia Madrid-València. Quantes persones conegueu que realitzen de forma freqüent viatges a Madrid? Quants poden permetre’s el luxe de pagar 100€ per un viatge a Madrid? Probablement pocs i els que ho facen probablement ho fan per requisits del seu treball. En canvi, quantes persones conegueu que utilitzen les Rodalies o els Regionals per desplaçar-se a València?

Tot i això, és evident que qualsevol ampliació de la xarxa ferroviària i la millora de les comunicacions és una bona notícia, però lògicament ha d’haver un ordre de prioritats que en aquest cas ni és lògic ni raonable. Mentre els viatgers de Rodalia tenim que patir retrassos, manca d’horaris o preus abusius (i no parlem ja dels Regionals), un senyor que vulga anar a Madrid anirà a 300 Km/h amb el seu seient de pell (previ pagament d’uns preus que només alguns es poden permetre).

Mentre un senyor que vulga anar a Madrid tardarà hora i mitja, un senyor que vulga anar a Alcoi tardarà gairebé dues hores.

Certs mitjans de comunicació han emplenat portades i titulars amb l’arribada de l’AVE, argumentant que suposarà un impacte econòmic de milions i milions d’euros. Permeteu-me que discrepe, però crec més bé el contrari. M’agradaria veure en què es basen aquestos estudis per afirmar que es crearan milers de llocs d’ocupació. Jo crec que l’impacte és gairebé inexistent, més enllà de l’augment de la demanda alimentada per la despesa pública en la pròpia construcció dels trajectes. Més encara en aquest cas amb una línia Madrid-València que no sol·luciona el problema de l’eixida de mercaderies cap a Europa.

Econòmicament haguera sigut molt més raonable apostar per l’articulació del corredor mediterrani que concentra una bona part de l’activitat econòmica del sud d’Europa.

Com deia abans, la inversió en infraestructures no és mai negativa, però hi ha que tindre un ordre clar de prioritats i sobretot de millorar aquells serveis que els ciutadans utilitzen a diari. En aquest sentit crec que és prioritària la inversió en Rodalia, en noves línies i en millora del servei, l’aposta per un corredor mediterrani que és vital per a l’economia valenciana, i sobretot una forta inversió en línies regionals de la que l’exemple més clar és la línia Xàtiva-Alcoi, la qual, probablement, amb una ínfima part del cost de l’AVE, podria ser electrificada i posada en condicions.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s